Air by Philip Zoubek Solo

2015 WhyPlayJazz (RS024), CD + MP3 Album Download

Philip Zoubek Solo »Air«

Track listing

  1. Aperion  9:27
  2. Grimace  2:15
  3. Humans, Resonating  4:32
  4. Insecting  7:38
  5. FER  9:36
  6. Odd Beats  9:24
  7. The Quiet Gardens  5:57
  8. Off Distance  11:12

Line-up

Philip Zoubek (prepared piano)

Production credits

All compositions by Philip Zoubek. Recorded December 2014 by Stefan Deistler at Loft, Cologne, Germany. Mixed and edited by Philip Zoubek and Pedja Avramovic at Mediapark Studios, Cologne, Germany. Artwork by Markus Dorninger.

Like few others, the extraordinary pianist Philip Zoubek (* 1978) has been exploring the variety of sounds of the piano for years. »Air« is the first record of his current sound exploration process – from noise-like, percussive to seemingly electronic sounds.

15 years ago, when Philip Zoubek began his jazz studies at the academy in Cologne, he was particularly fascinated by free improvisation. Specifically, he was taken by music that broke with the traditional division of roles and the function of instruments, music which encompassed expanded techniques in its sound design. By then, Zoubek had already gained experiences with various forms of free music, notably free jazz. Through these engagements he realised that the piano, with its quantised temperament, often seemed like a foreign body in relation to the advanced variations that other instruments were capable of. Thus, with the utmost ingenuity, he began manipulating the piano’s interior with diverse materials. Using different objects he either applied them directly to animate the chords or, like Cage, placed them in-between the chords. In the course of this process of sound research he became aware of the orchestral possibilities of prepared piano: it could, for example, sound like a gamelan orchestra, or like a synthesizer, a percussion ensemble or like Xenakis-inspired glissandi. And something else became clear to him:

“(…) that I thereby created an open field for myself in which I could project into the prepared piano’s sound space everything I knew about music and in which I could ultimately find my own voice. But the internalisation of musical material is, as is often the case in music, only a vehicle for that which interests me most: to relay to the listeners my self-discovered emotional clarity, communication and transcendence.”

Over the years his set-up for preparations has continuously changed – and so has the music. »Air« is but an extract of this development. In contrast to his usual live concerts, which comprise improvisations of one or two pieces with developmental character, this recording features shorter and more concentrated pieces.

Reviews

Since air is the medium, in which sound travels before it reaches our ears, it becomes in fact an integral part of the sound phenomenon, and as such deserves to serve as this album´s title.

Adam Baruch, adambaruch.com

In virtuoser Manier und mit Gespür für musikalische Dramaturgie baut er diese Klänge zu raffinierten Stücken zusammen, die wie aus einer anderen Welt klingen. Zoubek macht aus dem Klavier mit einfachsten Mitteln ein grandioses Werkzeug musikalischer Travestie, ohne dass dem Tasteninstrument seine Identität abhandenkämen.

Christoph Wagner, Jazzthetik 05/06-2016

Friedel Stutte, Jazz & World, WDR 3

»Air« was conceived as a bold attempt to design new sounds and demanding sonic environment that eventually lead to a new realization of Zoubek voice. Still, the most impressive piece is »FER«, where he combines the new found sounds of the prepared piano with the conventional, non-manipulated one, creating an intriguing and minimalist dramatic narrative that is exceptionally emotional.

Eyal Hareuveni, freejazzblog.org

Weil er sich im Kontext avancierter Spielweisen damit als Fremdkörper vorkam, machte Zoubek aus dem Piano ein anderes Instrument. Mit Präparationen schuf er sich ein spezielles Orchestrion oder Carillon, mit dem er als Gamelan oder Klangskulptur rumzaubern kann. Sophie Agnel und Reinhold Friedl machen das ähnlich, Zoubek verbindet damit aber eigene hohe Ansprüche, insbesondere den, „eine selbst entdeckte emotionale Klarheit auf die Hörer zu übertragen, Kommunikation und Transzendenz.“ Besonders gilt das, auch wenn der Niederösterreicher in Köln sich gern auch als Teamspieler einbringt, mit Hubweber, Lehn, Muche, Tang und wie sie alle heißen, und auch in Ensembles, kleineren wie Emißatett und Nanoschlaf oder großen wie Hübsch Acht und The Multiple Joyce Orchestra, für sein Solospiel. Gestaltet er dabei in der Regel nur zwei oder gar nur ein langes Stück, so sind es hier acht, von denen aber vier doch auch an die 10 Min. oder gar drüber dauern. Mit perkussivem Geklöppel à la John Cage, wobei mir Zoubek weit mehr als Cage ein Faible für Klang als Klang zu haben scheint. Zumindest kostet er das Faszinosum der verschiedenen Schattierungen von tönernen und drahtigen Anschlägen bis hin zu rubbeligem oder gar silbrigem Geflirr und glissandierenden Klangbögen wiedlich aus, von bedachtsam brütend bis generös schüttend. Kullernde Streuung wechselt mit träumerischem Lauschen auf das, was die Finger da ertasten, der Klingklang der Rechten greift in das Dingdong der Linken, regnerisches Tröpfeln fällt auf krabbeliges Gewusel. Er lässt den Drahtkorpus federn und rasseln, erklimmt ameisig höchste Höhen, dongt gongig, zieht das Standuhrwerk auf wie Shandy Sen. Zoubek lässt kleine Dröhnwolken morphen, lässt es kristallig oder wie mit Schalldämpfer läuten, reiht fragende Wiederholungen oder ungrade Beats wie ein aleatorischer Automat. Ich fühle mich eingeladen in einen Klanggarten zur akustischen Läuterung, zu einem atmenden Klarwerden, nicht durch spirituelle Symbolik, sondern durch die tönende Eigenart der Klangkonstrukte selbst.

Bad Alchemy Magazin #88, Rigobert Dittmann