Rocthem! by Themroc 3

2016 WhyPlayJazz (RS029), CD + MP3 Album Download

Themroc 3 »Rocthem!«

Track listing

  1. Post für den Tiger  3:24
  2. Jippi Brown’s 18th Birthday  3:04
  3. Marsch  3:51
  4. Reiter der drei Tintenherren  3:28
  5. Kott-Kodar/Subotnik  6:06
  6. Unterwasserballett  4:20
  7. Rocthem  3:00
  8. Balkon  3:49

Line-up

Michael Griener (dr), Richard Koch (tp), Benjamin Weidekamp (cl)

Production credits

Recorded December 2015 by Michael Haves at Studio H2, Berlin, Germany. Mixed and mastered by Michael Haves at The Cop Shop. Photos by Laura Braun. Artwort by Manon Kahle. Themroc 3 would like to thank Roland Schulz, Michael Haves, Dennis Keil, Laura Braun and Manon Kahle. Mit freundlicher Unterstützung der Senatskanzlei für Kulturelle Angelegenheiten Berlin.

Alexander von Schlippenbach sums it up precisely: “The compelling consistency of the splendid pieces and the overall concept is remarkable. Original, progressive jazz with a hint of humour that is conveyed abstractly by the music itself.”

The band THEMROC 3 was founded in the roaring years short after the turn of the millennium, in 2002. It is named after the film by Claude Faraldo where Michel Piccoli transforms from a conformist house painter into an anarchistic cave man. Despite a long break the band’s music still feels right and most notably urgent. This is how Alexander von Schlippenbach puts is: “The compelling consistency of the splendid pieces and the overall concept is remarkable. Original, progressive jazz with a hint of humor that is conveyed abstractly by the music itself.“ The titles of the pieces are short and programmatic, like “Marsch“ and “Balkon“ or associative like “Post für den Tiger” (Mail For The Tiger), and “Reiter der drei Tintenherrn” (Rider Of The Three Ink Gentlemen), they are penned by Michael Griener and Benjamin Weidekamp. Whilst playing the band barely stops to catch their breath. The attitude is punk and interactive, all the musicians play all the time with everyone else for everybody. There is no soloist, only the collective. And Christian Weber confirms: “The music of THEMROC 3 is catchy in a straight, relentless and utterly entertaining way. Not even the lack of a bass can diminish the pleasure.”

Reviews

The songs have elements of humor and reference to more traditional and folk music. Also, as melodic and entertaining as the winds are, special mention of drummer Griener is warranted - he is as much a melodicist as a percussionist.

Paul Acquaro, Free Jazz Blog

Meanwhile Themroc 3 traffics in brisk, jubilant fanfares that wouldn’t be out of place in a big top performance.

Ken Waxman, jazzword.com

Die Musik beeindruckt durch Konzentration, Intensität und Eigensinn. Sie gestaltet sich hier als etwas Neues - im Wortsinn „Unerhörtes“…
Übrigens: das Bandinfo auf der CD ist ein stilistischer und literarischer "Leckerbissen".

Paul Weidekamp, amazon.de

Konsequente Kollektiv-Arrangements, unbeirrt, frei beweglich und unberechenbar.

tim Caspar Boehme, taz

Vom Ausbruch, aus alltäglichen Jazzgeleisen, ist auch auf der Verpackung dieses Tonträgers (recht salbungsvoll) die Rede.

Andreas Fellinger, freiStil

Themroc 3 concise compositions emphasize the urgent, collective spirit of the trio. All three musicians play all the time – fast, catchy and straight, as if the trio is a punk band.

Eyal Hareuveni, salt peanuts*

»The attitude is punk and interactive« [...] The spontaneous inspection of troublesome metres does not hinder a committed melodic legwork, although one won’t find a singable line by searching with a lantern [...] A brilliant miniaturized circus to defeat the doldrums of this lame summer.

Massimo Ricci, touchingextremes.wordpress.com

Lieber mit Unica Zürn irre werden, als mit deutscher Gründlichkeit Recht behalten. Die Post geht ab, im hals- und kniebrecherischen Zickzack mit kessem Kikeriki, so schnitzelwild, dass ich die krähenden Bläser doppelt höre.

Rigobert Dittmann, bad alchemy 91

Die von Themroc dargebotene Musik bohrt sich geradlinig, kompromisslos und äußerst unterhaltsam in die Gehörgänge. Nicht einmal der Verzicht auf einen Bass mag das Vergnügen schmälern.

Christian Weber, Musiker

Die zwingende Durchgängigkeit in den famosen Stücken und im Gesamtkonzept ist bemerkenswert. Eigenständiger, progressiver Jazz mit einer Prise Humor, der sich aus der Musik selbst abstrakt mitteilt.

Alexander von Schlippenbach, Musiker