Super Kasper von FUSK

2013 WhyPlayJazz (RS009), CD + MP3 Album Download

FUSK »Super Kasper«

Titelverzeichnis

  1. Musik 1.0  4:38
  2. Läuft  4:08
  3. Lufthafen  7:33
  4. Suburbia Surreal  4:03
  5. De 12 Bud  6:35
  6. Odpowiednio  2:24
  7. Isst doch Wurst  5:02
  8. Booze  7:30
  9. Fünf Sechs alte Keks  2:04
  10. Led Right, Gleen Right  5:22
  11. Alles klar, Herr Kommandant  6:07

Besetzung

Kasper Tom Christiansen (dr, comp), Philipp Gropper (ts), Andreas Lang (b), Rudi Mahall (bcl)

Produktionsdetails

First takes only. All compositions by Kasper Tom Christiansen except for tracks 2, 6 and 9 which are free improvisations. Recorded, mixed and mastered December 2012 at Berlinaudio by Christian Betz.

„Freuen sie sich auf großartige Musik: FUSK stehen für den besten akustischen Jazz Europas“ schrieb rockline.si über das Debüt 2011. Das gilt auch heute noch: Schlagzeuger Kasper Tom Christiansen (QUARTz, Kran) hat mit Andreas Lang (QUARTz, a la Cour), Philipp Gropper (Hyperaktive Kid, Philm) und Rudi Mahall (Der Rote Bereich, Globe Unity Orchestra) eine höchst lebendige All-Star-Band geschaffen: Zwölftonreihen beginnen zu tanzen, Kollektive swingen, Spaltklänge flöten – und all das macht einen Heidenspaß. FUSK setzen - so webmoritz.de - „eine schwerelose Tiefe und Freude frei, gefolgt vom Begehren, das eigene Leben sollte öfters zu vielschichtigen Soundtracks wie diesem verlaufen.“ Stimmt.

Vor fünf Jahren begann es in Berlin, erzählt Kasper Tom Christiansen: „Ich hab Philipp gehört und dachte: ‚Sowas gibt’s doch nicht woanders auf der Welt!’“ Zu dem Tenoristen mit dem warmen, persönlichen Ton passte die quicksilbrige Bassklarinette von Rudi Mahall, fand der Bandleader und Schlagzeuger und komplettierte die Besetzung mit Bassist Andreas Lang, noch so ein Däne in der internationalen Jazzstadt an der Spree. Bald folgten erste Konzerte, schon die erste CD erinnerte begeisterte Kritiker in Europa und Amerika mit ihren griffigen Kompositionen und improvisatorischem Spielwitz an Ornette Coleman, Eric Dolphy, die Dixon-Shepp-Band: allesamt keine schlechten Referenzpunkte. „Das ist die Art neuer Jazz, der den Impetus dieser Ära aufnimmt und damit neue Wege findet“ bilanzierte der Gapplegate Music Review.

Mit »Super Kasper« gehen FUSK jetzt in die zweite Runde. Kontrapunktische Sprungbrett-Melodien grenzen mal an serielle Techniken („De 12 Bud“ heißt auf dänisch: „Die zwölf Gebote“), entwickeln sich mal aus gemeinsamer Improvisation („Odpowiedno“ heißt auf polnisch etwa: „richtig, natürlich“). „Es gibt ja Leute, die machen Musik 2.0, so nennen sie das: Sounds ohne Rhythmus, Neue Musik halt“ erklärt Kasper Tom. „Wir spielen halt mit Rhythmus und swing: Musik 1.0 eben.“
„Ich spiele nicht Free Jazz – ich spiele Jazz free“ sagt Joe Lovano, ein Verwandter im Geiste. FUSK haben – ausgehend von den linearen Kompositionen Kasper Tom Christiansens – ihre eigene Freiheit gefunden. Der Bandname lautet übrigens auf Dänisch ganz ähnlich wie im Deutschen. Laut Duden ist „pfuschen“ „umganssprachlich für: liederlich arbeiten“. FUSK würden sagen: „Isst doch Wurst“.

Reviews

The music presented here emphasizes the freedom and openness in his compositions, which are based on short melodic themes which are then explored by the quartet quite liberally and without limitations. Of course even if the music is mostly improvised, both harmonically and rhythmically, it is neither chaotic nor disorganized, keeping well within the boundaries of group improvisation. The quartet members obviously listen to each other attentively and support each other constantly. There is an overall feeling of tenderness and respect and none of the aggression often associated with group improvisation is present here. The individual performances are all first class, with the two soloists obviously standing up front most of the time, but with the rhythm section firmly involved as well. Lang´s bass and Christiansen´s drumming are an excellent example of superb contemporary rhythm section work, which is nonabrasive and nonaggressive and yet keeps the music moving forward on a solid track.

FUSK [...] holt die wilden 1960er-Jahre in die turbulente Jetztzeit, zeigt, wie fließend die Grenzen zwischen frei Improvisiertem und Notiertem sein können. Trotz aller Retro-Tendenzen klingt die Musik dieses Vierers unverbraucht, frisch, aufregend. Übersetzt heißt „Fusk“ übrigens zu viel wie „Pfuschen“. Doch davon kann auf dieser CD nicht die Rede sein.

FUSK defines its own freedom, between contrapuntal springboard melodies, sometimes bordering on serial techniques, and catchy themes that employ hard-swinging rhythms, joint improvisations and expressive deconstruction of patterns, all performed with passionate playfulness and wise irony. [...] playful interplay, true to the spirit of this excellent quartet. Funny, inventive and provocative.

Leader Kasper Tom C. has managed to found a quartet utterly distinguished by the personalities of the players... and Kasper's energetic, rollicking vision of how a band can swing wildly and be filled with outside expressiveness throughout. This new album is even better than the last. Listen and you will be transported to a Super Kasper-land, a very good place to be indeed.

[...] Joe Lovanos Statement „Ich spiele nicht Free Jazz – ich spiele Jazz free“ machen sie sich zu eigen. Explosiv und dynamisch preschen sie durch die kompositorischen Vorgaben des Schlagzeugers Christiansen. Mit dieser zeitgemäßen Auffassung einer freien Spielweise, übersprudelnden Ideen und ungekünstelter Lebendigkeit definieren sie ihren Platz in der improvisierten Szene auf sehr eigenständige Weise.

Detlef A. Ott, Jazz Podium 4/2013

FUSK doesn’t so much play free jazz, as set jazz free. Performing Super Kasper in a series of first takes, with three tracks presented as complete improvisations, this amalgam is simply too enterprising to fit into any one category. Call it FUSK jazz, if you like. [...] the group sets a tone of expectation-melting excitement [...] Pulse-quickening without slipping into hyperactivity, arhythmical without losing a sense of propulsion [...] Hair-raising, and then harrumphing...a raw, layered, madcap experience [...] endlessly intriguing [...] FUSK ends things with a moment of crackling interplay – showing once again their willingness to move outside of every convention we have about “outside” playing.

[...] this is a massive step forward. Challenging chords, imaginative thinking and superb performances. [...] The real thing that struck me from the first listen to Super Kasper was how many times I kept coming back to the record throughout the first week I got it. Fusk is a quartet of veteran musicians. But a quartet that has matured in its compositions and performances faster than you would expect. I really really loved this record. And it will be one of my best of albums of the year. Highly Recommended!

Super Kasper by Fusk is a pivotal album in the world of avant-garde jazz and improvisational music. Throughout the album, Fusk proves that avant-garde jazz is engaging, quirky, fun, and odd—all at the same time. [...] there is a poetic grace about the music, which screams innovation [...] Super Kasper is an interesting and productive work of musical art that should incite praise and adoration from avant-garde, improvisational, free jazz, and nu-jazz forms.

Matthew Forss

FUSK macht glücklich! So soll Quartett-Jazz sein: im Drive nicht zu bremsen, die Melodien klar konzipiert, aber nicht ausgedacht - und aus allen Knopflöchern quillt feiner Humor.

Tobias Richtsteig

I presume that the new Fusk is even more mature proposal and will gain at least as high marks as the debut. Personally, music on Super Kasper warms me up so much that I might jump into the glacial this time of year Spree river to cool off a little bit and finish my bath in the vicinity of the Mühlendammschleuse floodgate after 55’26 seconds, because winter is a pretty hot season with this music.


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